Välkomna jury medlem #4, Urban Frånberg, Jobbar bl.a. med skådespeleri men är kanske mer känd för sin röst..





Urban Frånberg bor i Stockholm och kommer att synas i bl.a. den kommande julkalendern i vintern, men han är nog  kanske mer känd som en animerad figur kallad Robert.


Urban har nämligen rösten bakom den välkända boxer-mannen


Lär känna mannen bakom rösten nedan;

 

 

- När jag kom upp i tonåren och äntligen slapp ärva kläder från mina äldre syskon fick jag ett intresse av att själv få välja vad jag ville ha på mig. Första gången när jag skulle få ett par alldeles egna, nya jeans var jag så förväntansfull. Det kan ha varit min 12 årsdag. När jag öppnade paketet låg där ett par jeans, med märket Taipan! Jag grät och skämdes. Jag ville också ha Lewis, Wrangler eller Lee som mina äldre syskon hade (eller rättare sagt kunde köpa själva).

 

Sen blev det nog en slags revansch att göra sina egna val. Och när man gick i högstadiet ville man ju hänga med i modet. Tyvärr var modet då ganska dåligt om jag tänker tillbaka - 80-tal! Och jag hängde på... Jag köpte kläder som hängde i skyltfönstret på JC och Gul Blå. Jag skäms fortfarande för mitt klädval när jag tog studenten 1987. Nämligen en rosa kortärmad skjorta, vita, vida, kritstrecksrandiga bomullsbyxor, vit midjekort kavaj med axelvaddar, bruna lågskor med tofsar och grädden på moset - Hockyfrilla!!! Nä, på den tiden kan jag inte säga att jag är stolt över mitt klädval eller att jag hade någon bra klädstil.

 

Det var inte förrän vid 20-årsåldern jag hittade min egna stil. Jag behövde inte sticka ut, men jag blev gladast över att hitta kläder eller accessoarer som inte alla andra hade. Jag började bli medveten om vad som var snyggt, vad jag trivdes i och vad som passade mig.

 

 

Min största inspirationskälla måste nog vara från film, det kan vara filmer från nutid och dåtid, men gärna med tema från 20- till 60-tal. Naturligtvis också från popmusikens värld. Sen kanske jag råkar se en bild i en tidning på något eller någon. Eller en kompis som bär något snyggt. Något jag ser i en butik eller en person jag ser på bussen, tunnelbanan eller på stan. Så föds en idé.


 

Personer jag inspireras av är bl.a. Salem al Fakir, Håkan Hellström, Jude Law, Humphrey Bogart, Heath Ledger, Gene Kelly, Colin Firth. Och kanske lite Ian Curtis...

 

 

En profilbild jag skulle rösta fram som vinnare ska kort och gott vara, en glad men oväntad profilbild

 

Och för att ta en profilbild från mina drömmar, tror jag att den nog bara kan dyka upp utan att den är planerad. Man ser något speciellt i en ny bild som bara är tagen i annat syfte än som profilbild... Som den jag har nu, som min kompis tog på mig för 2 veckor sedan... (Bild ovan)




Den 29e augusti när tävlingen är slut kommer Urban att lägga sin röst på vem han tycker är en värdig
vinnare av titeln "Sveriges stiligaste profilbild 2011"

Tävlingen finner ni ju som ni vet här

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback