Urban Frånberg

Vi på hombres uppskattar personlig stil och uppmärksammar gärna folks olika stilval.

Nu har vi lyckats komma i kontakt med en person som kanske mer är känd för sin röst än sin stil, Urban Frånberg heter han. Urban är 40 år och bor i Hägersten utanför Stockholm, men han är kanske mer känd som en animerad figur kallad Robert. Urban är nämligen rösten bakom den välkända boxer-mannen.

Nu har det blivit Urbans tur att kliva in i hombresvärlden och vi lät honom därför svara på ett antal frågor angående hans stil och var inspirationen kommer från.


Var kommer ditt intresse för mode och kläder?
När jag kom upp i tonåren och äntligen slapp ärva kläder från mina äldre syskon fick jag ett intresse av att själv få välja vad jag ville ha på mig. Första gången när jag skulle få ett par alldeles egna, nya jeans var jag så förväntansfull. Det kan ha varit min 12 årsdag. När jag öppnade paketet låg där ett par jeans, med märket Taipan! Jag grät och skämdes. Jag ville också ha Lewis, Wrangler eller Lee som mina äldre syskon hade (eller rättare sagt kunde köpa själva).
Sen blev det nog en slags revanch att göra sina egna val. Och när man gick i högstadiet ville man ju hänga med i modet. Tyvärr var modet då ganska dåligt om jag tänker tillbaka - 80-tal! Och jag hängde på... Jag köpte kläder som hängde i skyltfönstret på JC och Gul Blå. Jag skäms fortfarande för mitt klädval när jag tog studenten 1987. Nämligen en rosa kortärmad skjorta, vita, vida, kritstrecksrandiga bomullsbyxor, vit midjekort kavaj med axelvaddar, bruna lågskor med tofsar och grädden på moset - Hockyfrilla!!! Nä, på den tiden kan jag inte säga att jag är stolt över mitt klädval eller att jag hade någon bra klädstil.

Har det alltid varit så att du tyckt om det eller någon speciell tid i ditt liv som du började tycka om det?
Inte förrän vid 20-årsåldern hittade jag min egna stil. Jag behövde inte sticka ut, men jag blev gladast över att hitta kläder eller accessoarer som inte alla andra hade. Jag började bli medveten om vad som var snyggt, vad jag trivdes i och vad som passade mig.



Vad är din största inspirationskälla gällande mode?
Min största inspirationskälla måste nog vara från film, det kan vara filmer från nutid och dåtid, men gärna med tema från 20- till 60-tal. Naturligtvis också från popmusikens värld. Sen kanske jag råkar se en bild i en tidning på något eller någon. Eller en kompis som bär något snyggt. Något jag ser i en butik eller en person jag ser på bussen, tunnelbanan eller på stan. Så föds en idé.

Någon speciell person som du får inspiration av?
En? Snarare ett antal personer. Exempelvis Salem al Fakir, Håkan Hellström, Jude Law, Humphrey Bogart, Heath Ledger, Gene Kelly, Colin Firth. Och kanske lite Ian Curtis...

Bästa och sämsta kläd köp du gjort, vad var det?
Bästa är nog lite för stunden. Men just nu mina klarblå manchesterjeans från Acne. Sämsta var en ganska vid, beige Paul Smith-kostym i bomull, inköpt i London för ca 6000 kr. Usch!

Vart brukar du vanligtvis gå för att köpa dina kläder?
Grandpa, Tjallamalla och HM. Och så en butik som inte finns längre - Stuk!
Är det någon affär du kan tips om?
Grandpa, Tjallamalla och HM!

Slutligen ett måste i garderoben?
Fluga eller slips, en cardigan, roliga färgglada strumpor, snygga skor och det är nog bra att ha en kostym.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback