Ideen bakom Merc




Vi på hombres tog oss en prat stund med Hanna Liska som är driver en pr byrå i Stockholm och har hand om varumärken inom mode och livsstil däri bland annat det engelska märket Merc

Vi bad henne berätta om Bakgrunden och tankarna kring Merc

 

Merc grundades år 1967, på Carnaby Street, bara några meter från vart flaggskeppsbutiken ligger idag och det glada sextiotalet börjat tagit över London. Den startades av en ung Javid Alavi

Varumärket var drivet av unga människor och hade en ung vision, butikerna i London startade en trend och resten av världen följde efter.

 

I mer än 40 år har Merc utvecklats till en internationell symbol för klassiska brittiska kläder. Den står som ett äkta brittiskt företag som har överlevt fem decennier av handel och är fortfarande privatägda idag.Javid är ordförande i Merc koncern och har fortfarande en mycket aktiv roll i driften av Merc. Han har sett det växa till en punkt där det för närvarande finns affärer i 45 länder över hela världen, expanderar bortom mode i annan kommersiell verksamhet.

Namnet merc står för vassa och skarpa linjer, detaljer och en perfekt helhet som även var sextiotalets look. Märket har sedan dess byggt vidare på denna grund och fortsätter växa år efter år.

 

Idag fortsätter varumärket att expandera och Merc är nu internationellt erkänd som en verkligt global och ikoniska brittiskt märke, genomsyrad i över 40 år av arv.

 

 



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback