Acne Family - Genier?

Bild: Jonny Johansson, grundare Acne

 

Acne var i början av nittiotalet enbart förknippat med mopedåkande 15 åringar med dålig hy, men förändringen var på väg! 1996 var året när bland annat Jonny Johansson drog igång det som några år senare skulle bli Sveriges ansikte i modevärlden.

 

Vi på hombres satte på oss våra journalist glasögon och gav oss in i Acnes territorium för att lära oss mer om ”The Acne Family” som består av Acne Advertising (reklam), Acne Art Department (design), Acne Digital (web), Acne Film (reklamfilm, långfilm, tv) samt de egna varumärkena Acne (mode) och Acne Paper (magasin).

 

 

Acne jeans grundades i Stockholm 1996. Acne var ett av de första märkena att se det utrymme på marknaden för denim och använde detta tänk framåt för att skapa 100 par unisex jeans. De var med i svenska tidningen Elle och snart ville Sveriges ledande butiker och kunder bära karakteristiska jeans med ljusröda stygn. Dessa är grunden för Acne.

 

Acnes ambition var att skapa och utveckla ett livsstils varumärke genom önskvärda produkter samt hjälpa andra människor att bygga sina varumärken. Denna strävan ledde till olika uppdrag inom reklam, grafisk design, spel, Internet och TV-produktion

 

I dag blir Acnes kollektioner kopierade av modehusen, hyllade av branschbevakarna och slitna till grunden av bärarna

 

Acne Advertising var tidigare känt som Acne Creative, och har som målsättning att marknadsföra sig på nya sätt, långt ifrån betald media tid.

 

Dem har jobbat med olika företag men framförallt så har dem gjort en väldigt framgångsrik och uppmärksammad företeelse för företaget flygbussarna

 

Acne Art Department skapar visuella uttryck för varumärken genom grafisk design och bildspråk.

Deras mål är att optimera varumärkets upplevelse för kunden.
Deras ambition är att skapa hållbara lösningar som bygger på långsiktighet och kvalitet.
Verksamheten omfattar design och konst riktningar av visuell identitet, förpackningar, tidningar och böcker.

 

Acne paper publiceras två gånger om året av Acne och är ett samarbete mellan Acne Jeans, Acne Film, Acne digital och akne creative

 

Den innehåller en mix av konst, fotografier, intervjuer och mode och är en hyllning till att våga visa sin egen stil och personlighet.

 

ACNE Production är ett Stockholmsbaserat, prisbelönt produktionsbolag som arbetar med kommersiell, film, tv och digitala produktioner.

 

Under det senaste året har dem rankats som ett ledande digitalt produktionsbolag i Sverige, hemfört erkännanden från de flesta större industri tävlingar, sköt ett dussintals framgångsrika
reklamer för några av de mest välkända varumärken i världen, producerade dokumentärer och TV-shower. Dem har haft premiär för sin första film, flickorna, vid filmfestivalen i Berlin och så fortsätter listan

 

Dem har jobbat med en mängd olika företag men någon som de flesta i Sverige vet om är nog ändå reklamerna till bredbandsbolaget om inbjudan till Spotify och Voddler bl.a.

 

 


Alla dessa företag är samlade i ett stort nätverk kallat The Acne Family

 



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback