Intervju, Peder Lamm om sitt egna klädmärke





Peder Lamm som främst är känd inom auktions och tv branchen med program som “Första, andra, tredje” och "otroligt antikt", men nu tar han steget in i klädbranchen och lanserar sitt eget märke, Peder Lamm Collection

Jag tog mig ett snack med Peder för att få veta mer om anledningen till det egna klädmäket m.m.



Hur uppkom iden att göra ett eget märke?

Det föll sig naturligt. Jag har varit tvungen att låta sy upp egna kläder eftersom min storlek inte finns i konfektion.
Jag blev mer och mer intresserad av att finna den perfekta skjortan, kavajen, rocken, eller vad det nu var frågan om.
När jag tyckte att jag kommit fram till rätt stuk kändes det ju dumt att inte dela med sig...


Syns ditt auktionsintresse i kläderna på något sätt?

Nja det tror jag inte direkt, men visst...  Killarna på de engelska auktionshusen klär sig klanderfritt i kritstreck, rosa skjortor och prickiga snusnäsdukar. Visst har jag kikat på dem genom åren!


Var tillverkas kläderna?

Jag tillverkar mina grejer på ett litet familjeskrädderi i Shanghai.


Namnet på märket, Peder Lamm Collection var det ett självklart val av namn?

Visst, alla känner ju apan...


Var köper man dina kläder?


Jag säljer genom en relativt ny kedja. Local Act. De finns bl a i Sickla köpkvarter, i Västermalmsgallerian, i Nacka Forum, samt i Karlstad och Malmö.


Kavaj, Peder Lamm Collection


Hur ser framtidsplanerna ut?

Jag har just designat en höstkollektion som jag hoppas kommer att sättas i tillverkning. Den består av en snygg engelsk skyttekavaj, en cashmererock och en quiltad väst.


Om du fick beskriva ett tillfälle då dina kläder skulle passa in,  
hur skulle det låta?


På kontoret, på landet, på mammas cocktailbjudning, på universitetet  eller på nattklubb. Jag har använt mina sommarkavajer på både party och på stranden i sommar.


Hur skulle du beskriva din egen stil, och får du någon ”hjälp” av  
någon?


Min stil är egentligen varken engelsk eller italiensk. Min största inspiration är amerikanska modebilder från 1920-1950. Hjälp med det tekniska år jag av min fru som är utbildad tillskärare med stor koll på textila kvaliteter.


Slutligen, din största inspirationskälla?

Svårt att sätta fingret på, men att sitta på ett fik på Piazza Duomo i Milano med en kall öl och sno idéer från världens bäst klädda killar är inte så dumt...



Kommentarer
Postat av: Robin

Nick Wooster är grym. And so is Peder Lamm!

2010-08-08 @ 20:51:07
URL: http://robinwinberg.blogspot.com
Postat av: Utnämd till bästa videobloggare 2010

Riktigt snygg kavaj faktiskt!!

2010-08-09 @ 01:47:52
URL: http://diabetesmannen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback